Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 00, type 54
Rollend materiaal
 Niet meer in dienst sinds 1995.
Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn en 1 stel is bewaard .
 

Algemeen MS 069

MS 128 te Jemelle 1954

MS 111


Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering na 1970
Effectief bij levering
1954
MR 54
228.050 - 228.128

051 - 128
78
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig
45280mm
22272mm
2955mm
15250mm
2500mm
3575mm
3790mm
4400mm gestreken
1010mm
totaal : 735kW; Specifiek : 6,91kW/ton
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 53,5cm/sec²
351kg
125m
ledig : 84ton; beladen : 106ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers La Brugeoise, Ragheno - Germain et Familleureux
Type MR54 - Bij levering
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse 2e klasse
Totaal    
Type MR54 - Na herklassering in 19xx
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse
28
18
2e klasse
143
50
Totaal 46 193
Remming
- Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1
- Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden.
Koppeling:
- Schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Halfautomatische Henricotkoppeling op de fronten.
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren
- Schuiframen
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Stroomafnemers / Aantal

Tractiesturing
ACEC Charleroi - SEM Gent
ACEC / 2
Bij enkele motorstellen werd de stroomafnemer kant bestuurder verwijderd.
Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
4
185kW
155kW
neusophanging
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Met vaste tandwielen, éénzijdig
3,73 (56/15)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
Sebia
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
100V
50A
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah
Opmerkingen
- De Cadmium-Nikkel batterijen werden progressief vervangen door Loodbatterijen 12x6V/160Ah of 12x6V/165Ah.
- Vanaf 1988 werden er 15 stellen door de CW Mechelen omgebouwd tot poststellen ter vervanging van de oudere poststellen type MR35 Post.
- Stel 106 werd na zijn afstelling in 1995 overgeplaatst naar de dienst infra, waar het werd omgebouwd als testtreinstel voor het TBL2 veiligheidssysteem. Na een incident werd het afgesteld en volledig gevandaliseerd te Kinkempois.
- De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet :
  In 1992 : ACTM: 056, ,062, 064, 072; en 075 en 101 als onderdelenbank. 
  In 1993 : SATTI: 058, 061, 099 en in 1996 : 073, 078, 083, 098.
  In 1996 : ATC: 077, 092, 095, 107
Bewaarde stellen tot op heden:
- TSP : Stel 082